στις Καρυές, εκτός από τα κονάκια των μονών,
στα οποία οι διαμένοντες μοναχοί,
μπορούν να έχουν επιπλέον εργόχειρα,
όπως του ιερέα στο Πρωτάτο που τελεί τις ακολουθίες,
ή του ψάλτη, σαν τον Γέροντα Γαβριήλ,
ή του εκκλησιάρχη του ναού,
του μοναχού δηλαδή που είναι υπεύθυνος για ένα χρόνο να φροντίζει τον ναό.
για χρόνια πολλά εκκλησιάρχης του Πρωτάτου ήταν ο Γέροντας Ιερόθεος,
και τυχεροί όσοι αξιώθηκαν να ακούσουν την ..."ξενάγηση"
που έκανε με ιδιαίτερη επιμέλεια και γνώσεις,
σε όσους προσκυνητές τον συνάντησαν τότε στον ναό
και θα προσπαθήσω, όσο μου επιτρέπει η μνήμη μου,
να μεταφέρω την περιγραφή του:
"ήδη από τον 5ο αιώνα στο Άγιον Όρος έχουν προσέλθει ασκητές,
οι οποίοι διαβιώνουν σε οπές της γης και καλυβάκια,
και καθώς ο αριθμός τους αυξάνει,
πριν ακόμα φτιαχτούν τα πρώτα μοναστήρια,
έρχονται στις Καρυές και φτιάχνουν το έτος 963
την πρώτη κεντρική εκκλησία στο Όρος, το Πρωτάτον,
στο οποίο μπορούν πλέον όλοι να μαζεύονται στις μεγάλες εορτές.
υπάρχουν εδώ λοιπόν, τρία βασικά στοιχεία που οφείλετε να προσέξετε.
κατ' αρχήν, η εφέστιος Εικόνα της Παναγίας,
η σημαντικότερη από όλο το πλήθος των Αγίων Εικόνων
που υπάρχουν σε όλα τα μοναστήρια,
το Άξιον εστί.
η παράδοση αναφέρει πως Άγγελος εμφανίστηκε σε έναν ταπεινό μοναχό,
κι έψαλλε πριν εξαφανιστεί, τον συγκεκριμένο και ομώνυμο ύμνο,
μπροστά στην Εικόνα της Παναγίας,
που αμέσως μετά μεταφέρθηκε εδώ στο Πρωτάτο,
και μπορείτε να Την προσκυνήσετε.
ο ύμνος αυτός από τότε ψάλλεται σε κάθε Θεία Λειτουργία,
σε όλες της εκκλησίες της Ορθοδοξίας μας.
έπειτα, πίσω στον πρόναο, να προσκυνήσετε και στο παρεκκλήσι (*1)
όπου βρίσκονται τα Άγια Λείψανα,
του Αγίου Μάρτυρα Κοσμά του Πρώτου,
που μαζί με τους οσιομάρτυρες μοναχούς που αποτελούσαν την Ιερά Επιστασία,
περίπου στα μέσα του 13ου αιώνα,
μαρτύρησαν από λατινόφρονες που ήρθαν εδώ στο Όρος,
αρνούμενοι να δεχτούν την ένωση που επεδίωκαν με τους καθολικούς,
και τον μεν Όσιο Κοσμά τον κρέμασαν,
τους υπολοίπους δε, τους καρατόμησαν,
αφού προτίμησαν να παραμείνουν πιστοί στην Ορθοδοξία μας,
παρά να υποκύψουν στις πιέσεις και να ενωθούν με αιρετικούς.
τέλος σας ζητώ να προσέξετε με ιδιαίτερη προσοχή
τις τοιχογραφίες των Αγίων (*2)
που υπάρχουν στο εσωτερικό του Πρωτάτου.
υπάρχουν δύο σχολές Αγιογραφίας
και δεν μπορούμε να πούμε ότι κάποια είναι "κάλύτερη" από την άλλη,
αφού και δύο επιτελούν τον ίδιο ιερό σκοπό.
αντίθετα με την κοσμική ζωγραφική,
όπου αρχίζουν να ζωγραφίζουν από τα φωτεινά σημεία πρώτα
και μετά συνεχίζουν να προσθέτουν τις σκιές,
στην Αγιογραφία ξεκινούν απο τα πιο σκούρα χρώματα,
και βαδίζοντας προς το "Φως", προσθέτουν όλο και πιο ανοιχτόχρωμα,
μέχρι να φτάσουν και στις πολύ λευκές ψιλές γραμμές, τις "ψιμυθιές".
στην μεταγενέστερη Κρητική σχολή,
μιας και οι κυριότεροι εκπρόσωποί της ήταν από την Κρήτη,
όπως για παράδειγμα ο Θεοφάνης ο Κρης,
τα πρόσωπα των Αγίων χαρακτηρίζονται
από την έντονη πνευματικότητα,
είναι αυστηρά, λιτά, λεπτά, ασκητικά,
η βάση, τα σκοτεινά σημεία του προσώπου δηλαδή,
είναι σκούρα, σχεδόν καφετιά, ενώ οι φωτισμοί,
τα πιο ανοιχτόχρωμα σημεία, είναι λιγοστά,
σαν μικρά ...νησιά στο ...πέλαγος του σκούρου προπλασμού.
εδώ όμως στο Πρωτάτο,
εμφανίζεται ένας αγιογράφος, μέγας δεξιοτέχνης στην ζωγραφική,
για τον οποίον δεν έχουμε σχεδόν δυστυχώς καμιά πληροφορία,
εκτός από το όνομά του,
Μανουήλ Πανσέληνος.
αυτός πρωτοτύπησε σε πολλά σημεία,
σε σχέση με ό,τι προϋπήρχε στην αγιογραφία και ό,τι ακολούθησε αργότερα,
βάζοντας αντί για σκούρους προπλασμούς ,
μια λαδί, σχεδόν πρασινωπή απόχρωση,
απλώνοντας σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό τα φωτεινά σημεία
και κάνοντας τα πρόσωπα, αν και πολύ δυναμικά,
να δείχνουν πιο... ανθρώπινα,
θέλοντας να δείξει πως οι Άγιοι είναι και αυτοί άνθρωποι,
σαν και μένα κι εσένα, που όμως βάδισαν έως τέλους την Οδό.
ξενίζει ίσως αρχικά η πρασινωπή σκιά,
αλλά έρχεται σήμερα η ψυχολογία και μας λέει πως,
το μάτι δεν βλέπει ποτέ ένα χρώμα μόνο του,
αλλά πάντα σε συνδυασμό με το χρώμα που υπάρχει δίπλα του,
οπότε και το πράσινο μαζί με το έντονο κοκκινάδι που βάζει στα μάγουλα,
δημιουργούν μαζί το καφέ-μπεζ της σκιάς στα πρόσωπα.
άρεσε τόσο πολύ ο τρόπος της ζωγραφικής του,
πού όλες οι απόπειρες να τον μιμηθούν
- και λέω απόπειρες, γιατί κανένας δεν μπόρεσε να τον φτάσει-
δημιούργησε την ονομαζόμενη Μακεδονική σχολή.
υπ΄όψιν πως, δεν υπάρχει κανένα άλλο σωζόμενο δικό του έργο,
εκτός από τις τοιχογραφίες εδώ στο Πρωτάτο,
και αν και κάποιοι ιχυρίζονται πως υπάρχουν ενδείξεις έργων του,
ίσως στο Βατοπαίδι ή την Μεγίστη Λαύρα,
εγώ όμως, βλέποντας τα δίπλα-δίπλα, δεν το πιστεύω να είναι δικά του έργα,
δεν έχουν το δικό του δυναμισμό, ίσως να είναι έργα των μαθητών του."
(*1)
στον πρόναο υπήρχε τάφος από παλιά με ακοίμητο καντήλι,
αλλά δεν γνώριζαν ποιανού αγίου ήταν,
μέχρι το 1981, όταν ο Γέροντας Ιερόθεος σαν εκκλησιάρχης,
μαζί με τον Γέροντα Κύριλλο ως ιερέας του Πρωτάτου,
πήραν τελικά την άδεια από την Ιερά Επιστασία να σκάψουν,
και σε βάθος περίπου ένός μέτρου, βρήκαν και τα Λείψανα των Αγίων,
μαζί με επιγραφές που εξηγούσαν περί ποίων επρόκειντο,
κι έτσι, αν και η ιστορία των Οσιομαρτύρων ήταν γνωστή από την παράδοση,
η ανακάλυψη των επιγραφών απέδειξε και την αλήθεια των γεγονότων.
(*2)
η φωτογράφιση στο Πρωτάτο απαγορεύεται,
ως τόσο, λάτρης του Πανσέληνου ο Γέροντας Ιερόθεος,
και βλέποντας την φθορά που υπήρχε στις τοιχογραφίες,
ένα βράδυ αργά, κλείδωσε τον ναό, έστησε σκαλωσιές μέσα στον ναό (!)
και πλήρωσε επαγγελματία φωτογράφο
να φωτογραφίσει έναν-έναν όλους τους Αγίους
κι έτσι σήμερα, όποια φωτογραφία από τοιχογραφία του Πανσέληνου
βλέπετε στο δίκτυο πλέον να υπάρχει,
το ..."χρωστάμε" στην δική του ..."παρακοή" κι επιμέλεια.

΄Ετσι ακριβώς είναι τα περί Πανσελήνου. Προσωπικά όμως όταν αντίκρίζω τα έργα του Θεοφάνη κάτι σκιρτάει μέσα μου και μου λεεί: "Εσένα εδώ αναπάυεται η καρδιά σου". Τελευταία που πήγαμε Σταυρονικήτα, αγαλίασε η ψυχούλα μου. Αλλά δε λέω, κι αυτός ο Αη Δημήτρης, και ο Άγιος Μερκούριος του Πανσελήνου μου άρεσαν πολύ. Αααχ, έχω χαρμανιάσει. Πόσο θα ήθελα να πάρω λίγο Αγιονορείτικο αέρα! Αν δεν πάρω μια χρονιά τη δόση μου έχω στερητικά! Ευχαριστώ που με τις αναρτήσεις σου με ταξιδεύεις έστω και νοερώς στην Αθωνική πολιτεία!
ΑπάντησηΔιαγραφήμου δίνεις κουράγιο να συνεχίσω....
Διαγραφή... μόνο που πρώτα υπήρξε η λεγόμενη
ΑπάντησηΔιαγραφήμακεδονική
και μετά η λεγόμενη
κρητικη (ορολογία καθιερωμενη απο τούς αρχαιολόγους)
ο Κόντογλου μάλιστα προτιμούσε να μιλά γιά "πλατειά" και "στενή" τεχνοτροπία...
η "πλατειά" στο ξεκίνημα τού η σ υ χ α σ μ ο ύ ,
που διαφυλάσσει
α κ έ ρ α ι α την πίστη μας,
τότε, στα ταραγμένα χρόνια που το βυζάντιο παραπαίει από τις πισώπλατες μαχαιριες των φίλων αλλά κυρίως από τα ύπουλα χτυπήματα των δικών (από μέσα)
ενώ η "στενή", ακμάζει κατοπιν, στά χρόνια τής πιό μαύρης σκλαβιάς, φανερώνοντας την... απογείωση
τού ησυχαστικού πνεύματος
τών ελευθέρων δηλαδη ψυχών, που ζούν μέσα στην Χάρι, στην αγάπη
δηλαδή τού Χριστού μας
ανεξάρτητα από την περιβάλλουσα πολιτική κατάσταση που τελικά ποτέ δεν χαριζει
α λ η θ ι ν ή ελευθερία...
ναι, θα το διορθώσω, η Κρητική σχολή σαφώς εμφανίζεται μετά την Μακεδονική,
Διαγραφήαλλά ο Πανσέληνος όντως πρωτοτύπησε σε σχέση με ό,τι υπήρχε προηγουμένως, αμέσως μετά την λήξη της εικονομαχίας, την περίοδο των Κομνηνών, στην κλασσική εποχή του Βυζαντίου, ενώ η εποχή των Παλαιολόγων έρχεται ως αναζωογόνηση και χαρακτηριστικό αυτής της αναγέννησης έγινε ο βαθύς ανθρωπισμός...
... την εποχή τού Πανσέληνου, έχουμε μιά πλειάδα τέτοιων έργων,
ΑπάντησηΔιαγραφήπου ξεκινούν μεν να πραγματοποιούνται στά εδάφη τού Σέρβου τότε βασιλιά στην περιοχή τών Σκοπίων,
που είναι μιά πόλη γεμάτη εκκλησιές, (120 σπουδαία βυζαντινά μνημεία),
αλλά οι επιγραφές τών ονομάτων τών αγίων είναι στα ελληνικά,
(μάλιστα ο άγιος Νικολαος ο ορφανός, στην Θεσσαλονικη, ανήκει σ' αυτήν την ομάδα μορφολογικά),
όσον αφορά τώρα τον Πανσέληνο,
αν πράγματι υπήρξε... αφού η μόνη αναφορά σ' αυτόν, γίνεται από τον κρητικό (γνωστό) Θεοφάνη, 200 χρονια μετά,
που τον αναγνωρίζει ως δάσκαλο του
και μάλιστα αυτό είχε αρχικά δημιουργήσει μιά σύγχυση
σχετικά με τις χρονολογήσεις (αφού ο Θειφάνης χρονολογεί το έργο του, ενώ ο Πανσέληνος όχι, κατά το έθος τής εποχής... )
όπως και νάχει το πράγμα, το σπουδαίο σ' ολ' αυτά,
είναι νομίζω η σύνδεση που έχουν
με την αναγέννηση της πνευματικότητας
που φέρνει ο
η σ υ χ α σ μ ό ς
ως αντίσταση σε μιά εποχή ταραγμένη πολιτικά και γεμάτη... συλλείτουργα με παπικούς...
(με... ολα τα συμπαρομαρτούντα)
που θολώνουν τότε οπως και σημερα
το πνευματικό περιβάλλον
και που θα φέρουν τότε (οπως και τώρα ..;) την τελική πολιτική κατάρρευση
τής πολιτικής οντότητας
της Ρωμηοσύνης
ενώ η ίδια ως μέγεθος που ξεφεύγει από τα ανθρώπινα πράγματα, καθώς αποτελει τον κεντρικό φορέα τής Ορθοδοξίας μας
με την οποία και ταυτίζεται απόλυτα...
συνεχίζει να μεγαλουργεί στα χρόνια τής σκλαβιάς με τούς τόσους νεομάρτυρες
διφυλάσσοντας έτσι ταυτόχρονα
την εσωτερική ελευθερία των πολιτικά υποδούλων Ελλήνων που διατηρούν την
τ α υ τ ό τ η τ ά τους
α κ έ ρ α ι α ...
...
απλά νομίζω πως στις μέρες μας, επιρρεασμένοι από την
δυτική αντίληψη,
όπου οι προσωπικότητες τών ζωγράφων ηρωοποιούνται και...
σαν να ... αγιοποιούνται τροπον τινά,
ως... φορείς εξωπραγματικών ιδιοτήτων
ίσως για να μπορέσουν να ξεδιψάσουν.. κάπως οι άνθρωποι...
που έχουν πάντοτε ανάγκη να προσβλέπουν σε σπουδαίες μορφές
και τούς λειπουν οι άγιοι
εκεί,
στα μέρη όπου ένας νόθος χριστιανισμός
εξαφάνισε την αγιότητα
από τις ζωές των ανθρώπων
και που αλίμονο τόσο γοητεύει, ακόμα σήμερα, μεγάλο μέρος
τού ξεστρατισμένου
νέου... κι αγνώριστου πλέον ...
ελληνισμού...
..."αν πράγματι υπήρξε..." ????
Διαγραφήμε τα σχόλια πλέον να κινδυνεύουν να ξεπεράσουν ήδη την ανάρτηση,
θα πω δυό τελευταίες κουβέντες, κι ελπίζω να συμφωνήσουμε:
-σαφώς υπήρξε "κάποιος" αγιογράφος, απόδειξη οι τοιχογραφίες του.
-αν δεν λεγόταν Πανσέληνος, δεν έχει σημασία,
αφού με αυτό το όνομα πλέον έχει γίνει γνωστός,
πες "Πανσέληνος αγιογράφος", και όλοι ξέρουν για ποιόν μιλάς,
αντί για "κάποιον αγιογράφο, που ίσως λεγόταν Πανσέληνος".
-το έργο του είναι μοναδικό και στην δική του τεχνοτροπία, αξεπέραστο.
αν είμασταν εκεί, θα μπορούσα να σου έδειχνα ποιά ελάχιστα προσωπα
από δευτερεύοντες χαρακτήρες, άφησε τους μαθητές του να τα ζωγραφίσουν,
τόσο πολύ ξεχωρίζει η εντελώς προσωπική του "υπογραφή".
-τέλος, να με συγχωρείς που όπως φαίνεται τελικά,
δεν κατάφερα να μεταφέρω εδώ,
που αυτός ήταν και ο σκοπός μου εξ αρχής,
την ιδιαίτερη αγάπη που έδειχνε ο Γέροντας Ιερόθεος στον Πανσέληνο,
και κυρίως, την ιδιαίτερη γοητεία με την οποία ξεναγούσε τους προσκυνητές,
φτωχός ειμί και αδέξιος, αδελφέ.-
... το Θέμα είναι νομίζω πώς...
ΑπάντησηΔιαγραφήόπως υπάρχουν μεγάλες μορφές Αγίων,
αλλά πάνω από αυτές είναι η Θεία Χάρις που τις επισκιάζει και τις αναδεικνύει
ως μαρτυρίες
της υπαρξης και παρουσίας τού Αγιου Πνεύματος ανάμεσά μας
κάπως κατ'αναλογίαν υπάρχει
και η μακρά παράδοση τών εκκλησιαστικών τεχνών
που Θεία Χάριτι
εκδηλώνεται διαχρονικά και στα περισσότερα από τα πιό ασήμαντα και ταπεινά βυζαντινά εκκλησάκια ,
καθώς το τονίζει ιδιαιτερα ο Κοντογλου,
αλλά και εξαιρέτως
στα όποια μεγάλα έργα τών γνωστών αγιογράφων,
όταν και όσο αυτά
εντάσσονται ταπεινά μέσα της
και σίγουρα ο Πανσέληνος... καί υπήρξε καί μεγαλούργησε
αξιοποιώντας αυτήν την παράδοση,
με την ιδιαίτερη ευλογία που τού δοθηκε
και δίνεται στον καθένα που την αιτείται
κατά τα μέτρα πάντοτε τής εσωτερικής του καθαροτητας
και φιλοτιμίας...
οπότε αδερφέ μου... ουδεμία διαφωνία...
η αντηρρησή μου απευθυνόταν
α π ο κ λ ε ι σ τ ι κ ά και μόνον
στην αντιληψη που εκπορεύεται από τούς αρχαιολογους και λοιπους κουλτουριάρηδες
που προβάλλουν και την καθ' υμάς ζωγραφική ως μία καθαρά α τ ο μ ι κ ή υπόθεση ...
και εύχομαι κάποια στιγμή να γίνει, συν Θεώ, δυνατό κι ευλογημένο
να με περιηγήσεις στο Πρωτάτο...
και να μού μεταφέρεις τον ενθουσιασμο και την αγάπη τού εν λογω γέροντος, για την τέχνη τού κυρ Μανουήλ Πανσέληνου... .
σε... λάϊβ... !
να ευχεσαι...!
😊
ΑπάντησηΔιαγραφή